Nóż w wodzie

Nóż w wodzie

Genialny polski reżyser Roma n Polański umieszczając akcję jednego ze swoich najlepszych filmów na Mazurach właśnie doskonale wiedział co robi. Ideą przewodnią miało być stworzenie mikrokosmosu w jakim poruszałaby się i wzajemnie wpływała na siebie trójka bohaterów. Młode małżeństwo i przypadkowo zabrany autostopowicz. Zamknięty obszar łódki poza którą nie ma nic oprócz wody nadaje obrazowi klaustrofobiczną charakter i stwarza ciężką duszną atmosferę tym bardziej że każdy z bohaterów mówi i robi coś zupełnie innego niż myśli naprawdę. Wspólne przebywanie na małej łódce noclegi w kabinie nie większej niż trzy metry kwadratowe bycie skazanym na swoje towarzystwo to wyzwanie dla sfrustrowanych bohaterów których sposób życia różni się jak dzień do nocy. Mazury mimo że film jest czarnobiały zachwycają swoją dziewiczością i niezwykłością. Pomijając muzykę Komedy słyszymy wręcz wszech ogarniającą ciszę przerywaną jedynie szumem fal. Reżyser poprzez historię tej trójki chciał pokazać nam samotność w jakiej żyje każdy człowiek. Natura Mazury nadawała się doskonale do tego zadania wraz ze swoją tajemniczością i uczuciem wyobcowania gdzie pomiędzy jednym noclegi a drugim jest tylko dzień wypełniony wodą a między jedną stanicą a drugą nie ma żadnego innego człowieka.